Guide til måltagning!

Hvordan tar jeg målene på kroppen, det kan du se herunder, hvor jeg har lavet en guide til måltagning.

Uanset om du skal konstruerer et mønster, eller om du bruger et købe mønster, så er det vigtigt at dine mål er taget de rigtige steder, ellers vil dit tøj ikke komme til at passe dig ordentligt, og det ville jo være synd og skam, når nu man har lagt en masse tid i at sy noget lækkert tøj.

Jeg har lavet en tegning til dig, sådan at du kan se hvor målene skal tages, skulle der være noget du undre dig over, eller bare har spørgsmål til emnet, så er du velkommen til at kommentere eller sende mig en besked Her

God fornøjelse 🙂

Når du vil sy efter et købe mønster, eksempelvis en kjole, så er der 3 vigtige mål at tjekke, om mønstret passer til dig. Det er brystmål, taljemål og hoftemål. Der er andre mål der kan komme dig til gode, så som ryghøjde og armvidde , på tegningen herunder har jeg tegnet ind, hvor du skal tage dine mål.

Brug dit målebånd flittigt, det er med til at guide dig til perfekt pasform, stol ikke kun på mønstrets guide med mål, men mål også mønstret igennem, på den måde kommer der ikke overraskelser undervejs.

Kropsmål

Når du måler din krop, så sørg for at have tætsiddende tøj på, eksempelvis en tætsiddende t-shirt og et par gamacher eller cykelshorts. BH`en skal støtte og løfte din barm. Det er VIGTIGT at tøjet ikke sidder stramt, men kun er tæt siddende, da det er vigtigt at din krop ikke er formet ud af propertioner. Ellers vil pasformen i dit tøj ikke blive korrekt. Bruger du altid en bh med fyld, så tag dine mål med netop denne type bh, fordi det igen vil have indflydelse på pasformen.

Som jeg nævner flere gange under punkterne, er det vigtigt at du holder målebåndet vandret omkring kroppen. Målene skal tages med “let” hånd og med en finger imellem krop og målebånd ( Med mindre andet er nævnt ) VIGTIGT at du ikke strammer målebåndet, da du der også vil skabe et forkert mål af din krop.

Har du læst min indlæg om værktøj ? Hvis ikke, så kan du læse det Her , da det giver dig lidt info om dit målebånd.

  1. Halsmål – Tages lige i “knækket” fra skulder til hals, altså hvor halsen starter.
  2. Overvidde – Læg målbåndet lige under armene, og hold målbåndet vandret rundt om kroppen.
  3. Brystvidde – Her lægges målbåndet midt på din barm, og skal også ligge vandret, rundt om kroppen.
  4. Taljevidde – Målbåndet skal placeres i din naturlige talje, der hvor du er smallest, ca. lige over navlen. Vandret omkring kroppen.
  5. Hofte 1 – Ca. 12 cm under taljen, igen husk at målebåndet skal være vandret omkring kroppen.
  6. Hofte 2 – Ca. 22 cm fra talje, dog på dit bredeste sted over numsen. Tjek at du har fundet det bredeste sted ved forsigtigt at trække målebåndet ned over numsen/Hoften. Igen vandret omkring kroppen.
  7. Overarm – Ca. midt på overarmen, hvor du er bredest. Guideline er ca. 15 cm fra skulderpunkt.
  8. Ryghøjde – Start ved din øverste ryghvirvel og ned til talje.
  9. Rygbredde – Lige under armhule.
  10. Taljevidde – se punkt 4.
  11. Lårvidde – Tages på det bredeste sted, ca. 15 cm. fra skridt.
  12. Knævidde – Målbåndet skal ligge midt på knæet.
  13. Lægvidde – Skal tages der hvor du er bredest på læggen.
  14. Ankel – Målebåndet skal ligge oven på knysten, og igen tages vandret omkring anklen. OBS! Dette mål tages uden at have en finger imellem.
  15. Benlængde – Dette mål afhænger selvfølgelig af, om du skal have lange eller korte bukser – Mål fra skridt til bund af foden.
  16. Armlængde – Dette mål afhænger selvfølgelig af, om du skal have en langt ærme eller kort. Langt ærme – Fra skulderknogle til håndled.
  17. Håndledsvidde – Tages over knoglen du har på håndleddet. OBS! Dette mål tages uden at have en finger imellem.
  18. UPS!!!!!! Jeg har glemt at tegne skulderbredden :/ Du lægger dit målebånd i knækket til halsen og måler ud til slut skulder, og trækker 1-2 cm. fra.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.